BernieMoves
Zertifizierte Luftpumpe
@alfton: Meine 12-fach Di2 Ultegra mit 50/34 und 11-34 schaltet klein-klein. Ich hatte im Kopf, dass die harte Sperre nur mehr bei Dura Ace existiert. Siehe auch: https://bettershifting.com/di2-cant-shift-to-smallest-cogs-in-small-ring-adjust-gpc/
Und jetzt weiß ich auch warum: die "harte" Gear Position Control bei der Dura Ace ist notwendig, weil der Käfig kürzer ist. (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=1898373#p1898373)
Der dort verlinkte Blog-Artikel ist auch sehr aufschlussreich hinsichtlich der Unterschiede, die das bzgl. der Kettenblatt-Kassetten-Kombinationen bei Ultegra und Dura Ace macht. (https://handsonbike.blogspot.com/2023/09/12-speed-di2-rear-and-front-derailleur.html)
In aller Kürze: 50/34 und 52/36 überschreiten in Kombination mit der 11-34 Kassette die Spezifikation der Dura Ace um 2 Zähne. Wird also eine solche Konfiguration in der App eingestellt, wird die Gear Position Control automatisch aktiviert.
Let me list out the combinations and respective total chain capacity required:
From the combinations above, you can see that the Dura-Ace rear derailleur is able to cover most of the use cases, EXCEPT for the 4th case, where the 39T requirement exceeds the 37T available.
- 54-40T crankset with 11-30T cassette: 33T (most common)
- 54-40T crankset with 11-34T cassette: 37T (mountainous stages)
- 50-34T or 52-36T crankset with 11-30T cassette: 35T (uncommon in pro peloton)
- 50-34T or 52-36T crankset with 11-34T cassette: 39T (rare in pro peloton)
This 4th case is quite rare in the professional peloton, as they usually will not need a low 1:1 gearing even in the mountains. If this 4th case does happen, the Di2 logic system automatically blocks out the top 2 gears (smallest sprockets 11T and 12T) on the cassette, when the small chain ring (34T or 36T) is selected up front. This limits the chain capacity required to 37T, and prevents the chain from losing all tension, as the rear derailleur cage is not long enough to cover the whole gear range.
Zuletzt bearbeitet: